Evaluarea vocațională a copilului tău. Sau cum afli ce i se potrivește

[R] Recunoaște, de câte ori nu i-ai reproșat berzei, mai mult sau mai puțin în gând, că nu ți-a lăsat și un manual de utilizare pentru copil? Numai eu știu cââât de bine mi-ar fi prins un astfel de ghid.

Well, dacă în primii 14 ani de viață te-ai mai dumirit cât de cât cum stă treaba, momentul apropierii liceului sau facultații e unul care bagă spaima în aproape toți părinții și copiii deopotrivă.

L-am văzut tot timpul pe Marc un umanist. I-a plăcut mereu să scrie, îi plac limbile străine și părea mai înclinat către istorie decât către mate-fizică. Dar în viața noastră a apărut Miti, cu care Marc a făcut meditații vreo 3 ani și care a făcut ca matematica să pară o chestie mișto și rezolvabilă.

Eu, recunosc, am văzut mereu materia cifrelor ca pe chineza antică, învățam formulele și teoremele dar nu înțelegeam punerea lor în practica, iar vedere în spațiu aveam (ok, AM!) fix cât o cârtiță în intersecția de la Universitate. Așa că prin clasa a șaptea, când Marc a început să vorbească despre profilul real, am mormăit neîncrezătoare. Iar eu fac asta rar. NOT.

Cam în aceeași perioadă am cunoscut-o la un eveniment la Iași pe Mihaela Feodorf. Am fost amândouă speaker și ne-am întors seara cu același avion. O remarcasem încă de când am ajuns la Iași, în aeroport, fără să am habar că fix ea era persoana pe care o așteptam împreună cu șoferul venit să ne ducă la Palace Mall. O doamnă cu o ținută demnă, care părea că plutește în loc să meargă, care emana eleganță și respect, deși era îmbrăcată normal. Recunosc că nu am reținut foarte mult din ce a vorbit Mihaela la eveniment, dar îmi amintesc foarte clar că m-a impresionat modul cum a vorbit, sinceritatea si naturalețea. În plus vorbise despre copii, ceea ce la mine e un red flag. U got my atention. Mihaela este fix genul ăla de speaker după care nu vrei să urmezi tu. Well….

Seara ne-am întors împreună cu avionul, am împărțit o baterie externă și am rugat-o să îmi explice mai exact ce face.

Foarte-mega-extra pe scurt (căci mai pe lung e aici), a lucrat 16 ani în BRD, unde a coordonat echipa de recrutare acoperind un volum de peste 6.500 de noi angajări. A ales apoi calea antreprenoriatului și a lansat Yourway Counseling, prima linie de business care are ca scop identificarea şi dezvoltarea potenţialului copiilor. TRIIING! Uite-așa am aflat eu despre evaluarea vocațională.

Recunosc. Posibilitatea ca al meu copil să stea de vorbă cu un psiholog, să facă niște teste iar eu să primesc un raport detaliat care să îmi spună ce inclinații profesionale are copilul meu mi s-a părut o chestie genială. Abia după ce am făcut treaba asta mi-am dat seama cât de detaliat era raportul.

Pe site, Mihaela zice așa:

Util în explorarea posibilităților de evoluție in cariera, cu aplicabilitate în mediile în care sunt luate aceste decizii.

Preferințele evidențiate de test ajută la o mai bună înțelegere a ariilor spre care persoana evaluată are interese, dar și a legăturii dintre acestea și diferitele profesii sau ocupații practicate în România.

Testul poate fi utilizat în consilierea vocațională și educațională a elevilor și studenților, rezultatele contribuind semnificativ în procesul de alegere a unei cariere.
Nu trebuie însă să se aștepte ca acest raport să ia decizia singur, fără o analiză atentă din partea consilierului și a persoanei evaluate deopotrivă.

Aici, eu spun așa:

Raportul are 28 de pagini și conține:

Descrierea detaliată a scalelor de interese puternice și foarte puternice, adică persoana evaluată primește un scor pentru fiecare domeniu de activitate.

Profilul temelor ocupaționale generale. Există 10 tipuri generale de interese denumite Teme Ocupaționale Generale și care se referă la tipuri mai largi de interese, nu la activități specifice. Cele 10 teme sunt Expresiv, Logic, Curios, Practic, Asertiv, Socializat, Orientat spre ajutorare, Convențional, Întreprinzător și Comunicativ. Persoana evaluată primește un scor pentru fiecare.

Stilul de interese predominant, unde, din nou, este ilustrat un grafic pentru scorurile obținute la cele 6 stiluri de interese (realist, investigativ, artistic, social, întreprinzător, convențional)  și descrierea principalelor stiluri predominante.

Descrierea celor mai compatibile ocupații, cu domeniu, aptitudini (cognitive, psihomotorii, senzoriale și fizice) necesare.

Satisfacția academică și indicele de consistență, unde scorul de satisfacție academică reflectă gradul de similaritate între profilul persoanei evaluate și profilul studentului mediu, care urmează cursurile unei universități din România. Mai pe scurt, raportul îți spune dacă este cazul să îți valorifici potențialul într-un alt sistem de învățământ.

99/100 a fost scorul obținut de Marc la interesul…. matematică. Say whaaaat? Deci copilul meu, pe care eu îl cunosc cel mai și cel mai și cel mai bine chiar are gene de matematician, chiar dacă el asta încerca să îmi spună? Adică nu e umanist cum îl vedeam eu?! Hmm, asta m-a pus rău pe gânduri și în momentul ăla am simțit că evaluarea, care se poate face doar începând cu vârsta de 14 ani, a meritat toți banii.

Despre asta este vorba. Noi, mamele, credem că știm ce e mai bine pentru copiii noștri. Credem că știm ce știu și ce pot și ce ar trebui să vrea. Ei bine, vă recomand să faceți un pas în spate, să investiți niște bani în viitorul copilului și să îl vedeți și prin ochii unui specialist.

Atenție! Nu înseamnă că orice iese în raportul ăsta este literă de lege, nu îi prevede viitorul, nu i-l pecetluiește. Ca drept dovadă ca Marc a ales, într-un final, profilul uman. Dar primești o evaluare a copilului tău care fie îți confirmă niște bănuieli (și ce bine e să poți spune AHA! Ți-am spus eu!), fie îți relevă lucruri noi, bune de știut. Un manual al copilului  tău, cu puncte tari și puncte vulnerabile, pe care ar cam trebui să le cunoști pentru a lucra pe ele.

Dacă merită sau nu să investești în viitorul odraslei în loc să îi cumperi o pereche de ghete new arrivals din mall, este decizia ta. Eu, trebuie să recunosc, l-am văzut ca pe un efort financiar considerabil în prima fază, apoi m-am felicitat pentru decizia luată și nu am regretat niciun leu investit.

Deși evaluarea vocațională se poate face doar copiilor care au împlinit 14 ani, există și altfel de testări pentru copii mai mici. Nu știu mai nimic despre acelea, dar intenționăm să o ducem și pe Mara si revin cu feedback.

Marc a mai făcut alte două evaluări:

  1. Raport de evaluare a stilurilor de învățare, care ajută la o mai bună înțelegere a preferințelor, atitudinii și a comportamentului elevului evaluat, din punct de vedere al stilului de învățare.  Concret, persoana este  evaluată din punct de vedere al preferinței pentru fiecare stil din perechile Practic-Imaginativ, Rațional-Emoțional, Introvert-Extravert și Flexibil-Organizat. Se face o analiză a stilului elevului evaluat din punct de vedere al relațiilor sociale, familiale, școlare, afli care sunt capcanele, în ce condiții învață cel mai bine sau lucrurile la care nu va reacționa potrivit.
  2. Raport de evaluare a inteligenței pe baza ISTL, care ajută la o mai bună înțelegere a nivelului intelectual (IQ, da) și a punctelor puternice și slabe în această arie, alături de recomandări generale.

Acesta articol nu este reclamă plătită. 🙂 Toate materialele noastre publicitare vor fi marcate corespunzător. L-am testat pe Marc in Iulie 2017 și de atunci mi-am tot propus să scriu despre aceste evaluări, în ideea că sunt părinți care nu știu că ele există. Eu, una, habar nu am avut și m-am bucurat să le descopăr. Iar acum v-am spus și vouă.

Succes!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *